Studieplan för Masterprogram i samhällsvetenskap
Master's Programme in Social Sciences
Inriktning: Digitala medier och samhälle (Digital Media and Society)
- 120 högskolepoäng
- Programkod: SSV2M
- Inriktningskod: DIMS
- Fastställd: 2012-08-16
- Beslutad av: Institutionsstyrelsen
- Reviderad: 2014-10-16
- Reviderad av: Samhällsvetenskapliga fakultetsnämnden
- Diarienr: SAMFAK 2014/103 Doss 3:2:1
- Studieplanen gäller från: HT 2015
- Ansvarig fakultet: Samhällsvetenskapliga fakulteten
- Ansvarig institution: Ekonomisk-historiska institutionen
- Övrig(a) medverkande enhet(er): Kulturgeografiska institutionen, Sociologiska institutionen, Institutionen för kostvetenskap, Institutionen för psykologi, Institutionen för informatik och media
Termin 1
Period 1
Studenter som läser master i samhällsvetenskap med inriktning mot digitala medier och samhälle har en egen studiegång. Under första terminen ges två metodkurser och under termin tre ges kursen i vetenskapsteori. Programmet är uppbyggt på kursmoduler om 7,5 högskolepoäng (hp) där studenterna läser kurser parallellt på halvfart. Det innebär att varje termin läser studenterna fyra olika kurser. Alla kurser ges på engelska.
Höstterminen
Höstterminen inleds med kärnkursen Digitala medier, kultur och samhälle samt kvalitativa metoder. Andra halvan av terminen läses kärnkursen Digitala medier och organisationer parallellt med kvantitativa metoder.
-
Medie- och kommunikationsvetenskap: Digitala medier, kultur och samhälle,
7,5
högskolepoäng
(2IV139) *
Huvudområde(n) och successiv fördjupning: Medie- och kommunikationsvetenskap A1N
-
Kvalitativa metoder inom samhällsvetenskap,
7,5
högskolepoäng
(2SC099) *
Huvudområde(n) och successiv fördjupning: Sociologi A1N
-
Medie- och kommunikationsvetenskap: Digitala medier och organisationer,
7,5
högskolepoäng
(2IV140) *
Huvudområde(n) och successiv fördjupning: Medie- och kommunikationsvetenskap A1N
-
Kvantitativa metoder,
7,5
högskolepoäng
(2ST106) *
Huvudområde(n) och successiv fördjupning: Statistik A1N
Termin 2
Vårterminen
Studenterna läser första halvan av terminen kärnkursen Globala perspektiv på social förändring och digitala medier samtidigt med en valfri kurs om 7,5 hp. Andra halvan av terminen ges kärnkursen Digitala medier, deltagande och aktörskap. Parallellt läses ytterligare en valfri kurs om 7,5 hp. För studenter som avser att ta magisterexamen erbjuds en uppsatskurs parallellt med de båda kärnkurserna.
-
Medie- och kommunikationsvetenskap: Globala perspektiv på social förändring och digitala medier,
7,5
högskolepoäng
(2IV141) *
Huvudområde(n) och successiv fördjupning: Medie- och kommunikationsvetenskap A1N
-
Medie- och kommunikationsvetenskap: Digitala medier, deltagande och aktörskap,
7,5
högskolepoäng
(2IV142) *
Huvudområde(n) och successiv fördjupning: Medie- och kommunikationsvetenskap A1N
Valbara kurser, 15 hp
Termin 3
Hösttermin
Detta är en termin för metodstudier och egna fria val. Under första delen av terminen läses kursen i vetenskapsteori och under andra delen studeras samhällsvetenskaplig metod. Den senare kursen introducerar också arbetet med masteruppsatsen. Studenterna kan välja två valfria kurser om 7,5 hp eller en om 15 hp. Praktik inom extern organisation eller inom forskning utgör exempel på valbara kurser. De valfria kurserna kan även vara andra ämnes/temakurser inom ramen för masterprogrammet i samhällsvetenskap, men också kurser på andra program. De valfria kurserna läses parallellt med färdighetskurserna.
-
Philosophy of Science for Social Scientists,
7,5
högskolepoäng
(2EH410) *
Huvudområde(n) och successiv fördjupning: Ekonomisk historia AXX, Urbana studier AXX, Statistik AXX, Sociologi AXX, Psykologi AXX, Pedagogik AXX, Medie- och kommunikationsvetenskap AXX, Kostvetenskap AXX, Kulturgeografi AXX
-
Samhällsvetenskapliga metoder,
7,5
högskolepoäng
(2EH407) *
Huvudområde(n) och successiv fördjupning: Ekonomisk historia A1N
Valbara kurser, 15 hp
Termin 4
Under vårterminen år 2 skriver studenterna masteruppsatsen.
* Obligatorisk
Versioner av studieplanen
Studieplan(er) som tillhör utbildningsplan från HT 2015:
- Senaste studieplan för inriktningen Digitala medier och samhälle (giltig från HT 2015)