Studieplan för Masterprogram i samhällsvetenskap
Master's Programme in Social Sciences
Inriktning: Digitala medier och samhälle (Digital Media and Society)
- 120 högskolepoäng
- Programkod: SSV2M
- Inriktningskod: DIMS
- Fastställd: 2012-08-16
- Beslutad av: Institutionsstyrelsen
- Reviderad: 2022-02-07
- Reviderad av: Institutionsstyrelsen
- Diarienr: SAMFAK 2021/64 Doss: 3.2.1
- Studieplanen gäller från: HT 2022
- Ansvarig fakultet: Samhällsvetenskapliga fakulteten
- Ansvarig institution: Ekonomisk-historiska institutionen
- Övrig(a) medverkande enhet(er): Kulturgeografiska institutionen, Sociologiska institutionen, Institutionen för psykologi, Institutionen för informatik och media
Studenter som läser master i samhällsvetenskap med inriktning mot digitala medier och samhälle har en egen studiegång. Under första terminen ges två metodkurser tillsammans med de andra inriktningarna i programmet och under termin tre ges kurser i vetenskapsteori och metod. Alla kurser ges på engelska.
Termin 1
Höstterminen inleds med ämneskursen Digitala medier, kultur och samhälle. Därefter ges kursen i kvalitativa metoder. Under andra halvan av terminen läses ämneskursen Digitala medier och organisationer och kursen i kvantitativa metoder.
-
Medie- och kommunikationsvetenskap: Digitala medier, kultur och samhälle,
7,5
högskolepoäng
(2IV139) *
Huvudområde(n) och successiv fördjupning: Medie- och kommunikationsvetenskap A1N
-
Kvalitativa metoder inom samhällsvetenskap,
7,5
högskolepoäng
(2SC099) *
Huvudområde(n) och successiv fördjupning: Sociologi A1N
-
Medie- och kommunikationsvetenskap: Digitala medier och organisationer,
7,5
högskolepoäng
(2IV140) *
Huvudområde(n) och successiv fördjupning: Medie- och kommunikationsvetenskap A1N
-
Kvantitativa metoder,
7,5
högskolepoäng
(2ST106) *
Huvudområde(n) och successiv fördjupning: Statistik A1N
Termin 2
Terminen inleds med kärnkursen Globala perspektiv på social förändring och digitala medier (period 1) och följs av kärnkursen Digitala medier, demokrati och välfärdsstaten (period 2). Inför andra halvan av terminen har studenter valt valbara kurser. För studenter som avser att ta magisterexamen erbjuds en uppsatskurs under terminens andra halva.
-
Medie- och kommunikationsvetenskap: Globala perspektiv på social förändring och digitala medier,
7,5
högskolepoäng
(2IV141) *
Huvudområde(n) och successiv fördjupning: Medie- och kommunikationsvetenskap A1N
-
Medie- och kommunikationsvetenskap: Digitala medier, demokrati och välfärdsstaten,
7,5
högskolepoäng
(2IV179) *
Huvudområde(n) och successiv fördjupning: Medie- och kommunikationsvetenskap A1N
Valbara kurser, 15 hp
Termin 3
Detta är en termin för metodstudier och valbara kurser. Under period 1 läses kursen i vetenskapsteori och under period 4 ges kursen i samhällsvetenskaplig metod. Studenterna kan välja två valfria kurser om 7,5 hp under period 1 och 3. Praktik inom extern organisation eller inom forskning utgör exempel på valbara kurser. De valbara kurserna kan även vara andra ämnes/temakurser inom ramen för masterprogrammet i samhällsvetenskap, men också kurser på andra program.
-
Vetenskapsteori för samhällsvetare,
7,5
högskolepoäng
(2EH406)
Huvudområde(n) och successiv fördjupning: Ekonomisk historia A1N
-
Samhällsvetenskapliga metoder,
7,5
högskolepoäng
(2EH407)
Huvudområde(n) och successiv fördjupning: Ekonomisk historia A1N
Valbara kurser, 15 hp
Termin 4
Under vårterminen år 2 skriver studenterna masteruppsatsen.
-
Medie- och kommunikationsvetenskap: Masteruppsats,
30
högskolepoäng
(2IV117)
Huvudområde(n) och successiv fördjupning: Medie- och kommunikationsvetenskap A2E
* Obligatorisk
Versioner av studieplanen
Studieplan(er) som tillhör utbildningsplan från HT 2022:
- Senaste studieplan för inriktningen Digitala medier och samhälle (giltig från HT 2022)
- Äldre studieplan för inriktningen Digitala medier och samhälle (giltig från HT 2021)