Kursplan för Människan i ett livsloppsperspektiv och socialt arbete
The Human Life Cycle and Social Work
Det finns en senare version av kursplanen.
Kursplan
- 21 högskolepoäng
- Kurskod: 2SC186
- Utbildningsnivå: Grundnivå
-
Huvudområde(n) och successiv fördjupning:
Socialt arbete G2F
- Betygsskala: Underkänd (U), godkänd (G), väl godkänd (VG)
- Inrättad: 2021-04-20
- Inrättad av: Institutionsstyrelsen
- Gäller från: VT 2022
-
Behörighet:
Introduktion till socialt arbete, Socialpolitik och socialt arbete i nutida Sverige, Sociala villkor och sociala problem I, Globalisering, migration och socialt arbete, Personlig och professionell utveckling (termin 1), Samtal och kommunikation i socialt arbete, Sociala villkor och sociala problem II, Personlig och professionell utveckling (termin 2), Utvecklingspsykologi för socialt arbete samt Rätt och socialt arbete - socialrätt. Undantag görs endast om studenten på ett väldokumenterat sätt har motsvarande kunskaper från andra kurser eller om det föreligger synnerliga skäl, som ska styrkas med läkarintyg eller motsvarande dokumentation.
- Ansvarig institution: Institutionen för socialt arbete
Beslut och riktlinjer
Kursen ingår i Socionomprogrammet vid Uppsala universitet, 210 högskolepoäng.
Mål
Studenten ska efter avslutad kurs när det gäller:
Kunskap och förståelse:
- visa kunskap om och förståelse för etiskt professionellt bemötande och förhållningssätt i socialt arbete,
- visa kunskap om ledning av socialt arbete, samt
- visa kunskap om och förståelse för samspelet mellan individers och gruppers sociala situation, levnadsvillkor, fysiska och psykiska hälsa samt funktionsförmåga i förhållande till samhälleliga och andra bakomliggande faktorer, med särskilt fokus på funktionsnedsättningar, åldrande, missbruk samt barn, unga och familj.
Färdighet och förmåga
- visa sådan färdighet och förmåga att hantera professionella samtal och bemötande som krävs för att utveckla och genomföra socialt arbete på olika nivåer i samhället i samarbete med de människor som berörs,
- visa förmåga att identifiera, strukturera, utreda och utvärdera insatser på individ-, grupp- och samhällsnivå när det gäller sådant som evidensbaserat socialt arbete, förebyggande arbete och utredningsarbete, samt
- visa förmåga att inom given tidsram förstå, utreda och analysera sociala processer och problem relaterade till fysisk och psykisk hälsa, funktionsnedsättningar, åldrande, missbruk och barn, unga och familj i en språkligt korrekt text med välfungerande logisk struktur och god hantering av källhänvisningar.
Värderingsförmåga och förhållningssätt
- visa förmåga att med helhetssyn på människan göra åtgärdsbedömningar utifrån relevanta vetenskapliga, samhälleliga och etiska aspekter med särskilt beaktande av de mänskliga rättigheterna, samt
- visa insikt om betydelsen av lagarbete och samverkan med andra yrkesgrupper.
Innehåll
I kursen behandlas integreringen av det sociala arbetets perspektiv och teorier med arbetsmetoder inom praktiskt socialt arbete relaterat till bland annat funktionsnedsättningar, åldrande, missbruk samt barn, unga och familj. Kursen behandlar:
- professionella samtal, bemötande och etik i praktiskt socialt arbete,
- identifiera, strukturera, utreda och utvärdera insatser på individ-, grupp- och samhällsnivå,
- socialt arbete med processer och problem relaterade till funktionsnedsättningar, åldrande, missbruk samt barn, unga och familj, samt
- evidensbaserat socialt arbetet, interprofessionell samverkan och ledning av socialt arbete.
Undervisning
Undervisningen består av färdighetsträningar, föreläsningar och seminarier. Deltagande i färdighetsträningar och seminarier obligatoriskt. Komplettering av frånvaro från obligatoriskt kursmoment kan endast ske endast för en mindre andel av dessa. Innehållet i föreläsningarna och andra undervisningsmoment kan utgöra grund för examinationsuppgifter även i de fall momenten inte är obligatoriska.
Examination
Kursen examineras genom aktivt deltagande i obligatoriska färdighetsträningar, seminarier och skriftliga inlämningsuppgifter. En del skriftliga uppgifter är obligatoriska men utan betygsgradering medan andra skriftliga uppgifter betygsätts med något av betygen underkänd (U), godkänd (G) eller väl godkänd (VG). Slutligt betyg sätt genom en viktning mellan de betygsatta uppgifterna.
Uppgifter med graderad bedömning som lämnas in efter utsatt tid kan inte ges betyget VG annat än om förseningen berott på sjukdom, styrkt genom läkarintyg eller motsvarande. Uppgifter som lämnas in på utsatt tid men som inte godkänns ses som försenade. Uppgifter som lämnas in senare än 14 dagar efter utsatt tid bedöms inte, utan studenten hänvisas då till efterföljande omexaminationstillfälle efter kursavslut.
Om särskilda skäl finns får examinator göra undantag från ovan angivna examinationssätt och medge att en student examineras på annat sätt. Särskilda skäl kan t.ex. vara besked om särskilt pedagogiskt stöd från universitetets samordnare.
Versioner av kursplanen
- Senaste kursplan (giltig från VT 2023)
- Äldre kursplan (giltig från VT 2022)
Litteratur
Litteraturlista
Gäller från: VT 2022
I bibliotekets söktjänst kan du se om en titel finns elektroniskt.
Senaste upplaga gäller.
-
Blennberger, Erik
Etik i socialt arbete : etisk kod för socialarbetare
Stockholm: Akademikerförbundet SSR, [2020?]
Obligatorisk
-
Andersson, Gunvor
Ett longitudinellt forskningsprojekt om barn i samhällsvård-placeringshistoria och vuxenliv i 35-39-årsåldern. Socionomens forskningssupplement, 2017(6), 4-21.
Akademikerförbundet SSR, 2017
Obligatorisk
-
Från patient till person : om allvarliga psykiska problem - vardag, vård och stöd
Andersson, Gunnel;
Bülow, Per;
Denhov, Anne;
Topor, Alain
1. uppl.: Lund: Studentlitteratur, 2016
Obligatorisk
-
Bergman, A-S.;
Johansson, M.
Hemma-hos-insats för barnfamiljer: Förekomst, variation, innebörd. Rapport, Linnaeus University. (pdf på nätet, se fulltext i Diva)
Linnaeus University, 2015
Obligatorisk
-
Björktomta, S-B.;
Eriksson, L.
Barn i fattiga familjerrisk-och sårbarhetsfaktorer samt skyddande faktorer. Rapport, FoU Nordväst. (pdf på nätet, se fulltext i Diva)
FoU Nordväst, 2016
Obligatorisk
-
Bolin, A.;
Sorbring, E.
När många vill" hjälpa till": Barns och ungdomars erfarenheter av interprofessionellt samarbete inom den sociala barnavården. Rapport, Högskolan Väst. (pdf på nätet, se fulltext i Diva)
Högskolan Väst, 2014
Obligatorisk
-
Cuadra, C. B.;
Ouis, P.
Grönt och hållbart socialt arbete: Miljörättvisa, social rättvisa och ekosociala interventioner
Ingår i:
Socialvetenskaplig tidskriftObligatorisk
-
Dominelli, L.
Climate change: social workers' roles and contributions to policy debates and interventions 1
Ingår i:
International journal of social welfareObligatorisk
-
Heimer, Maria
Rättighetsbärare eller problembärare? : barns rätt att komma till tals och socialtjänstens insatser
Stockholm: Stiftelsen Allmänna barnhuset, [u.å]
Obligatorisk
-
Hessle, Sven
Att invadera med välvilja : dialog och kolonisering i socialt välfärdsarbete
Lund: Studentlitteratur, [2018]
Obligatorisk
-
Holm Ivarsson, Barbro;
Ortiz, Liria;
Wirbing, Peter
MI - motiverande samtal : praktisk handbok för socialt arbete
3. uppl.: Stockholm: Gothia fortbildning, 2016
Obligatorisk
-
Hultman, L.;
Pergert, P.
Reluctant participationthe experiences of adolescents with disabilities of meetings with social workers regarding their right to receive personal assistance
Ingår i:
European journal of social work [Elektronisk resurs]Oxford: Oxford UP, 1998-
vol. 20 (2017) nr. 4 s. 509-521Obligatorisk
-
Intellektuell funktionsnedsättning, samhälle och välfärd
Ineland, Jens;
Ineland, Jens;
Molin, Martin;
Sauer, Lennart
Tredje upplagan: Malmö: Gleerups, [2019]
Obligatorisk
-
Johnson, Björn;
Richert, Torkel;
Svensson, Bengt
Alkohol- och narkotikaproblem
Upplaga 1: Lund: Studentlitteratur, [2017]
Valda delar, ca 180 sidor, av 381
Obligatorisk
-
Young carers in Sweden: A pilot study of care activities, view of caring, and psychological well‐being
Järkestig Berggren, U.;
Bergman, A.;
Eriksson, M.;
Priebe, G.
Ingår i:
Child & family social work [Elektronisk resurs]u997-
vol. 24 (2019) nr. 2 s. 292300Obligatorisk
-
Jönson, Håkan;
Harnett, Tove
Socialt arbete med äldre
Natur & Kultur Akademisk, 2015
Kap. 3 samt 11-15.
Obligatorisk
-
Lindqvist, Rafael
Socialvetenskapliga perspektiv på funktionshinder : medborgarskap, delaktighet och tillgänglighet för personer med funktionsnedsättning
Upplaga 1: Lund: Studentlitteratur, [2020]
Obligatorisk
-
Näsman, E.;
Alexanderson, K.
Föräldrar med missbruksproblem: möten mellan barns och föräldrars perspektiv
Ingår i:
Socialmedicinsk tidskrift [Elektronisk resurs]Stockholm: Socialmedicinsk tidskrift, 2004-
vol. 94 (2017) nr. 4 s. 447-456Obligatorisk
-
Handläggning och dokumentation inom socialtjänsten
Stockholm: Socialstyrelsen, 2015
Obligatorisk
-
Att samtala med barn. Kunskapsstöd för socialtjänsten, hälso- och sjukvården och tandvården.
Socialstyrelsen, 2018
Obligatorisk
-
Bedöma risk och behov för barn och unga som begår brott eller har annat normbrytande beteende : kunskapsstöd för socialtjänsten
[Stockholm]: Socialstyrelsen, 2020
Obligatorisk
-
Bedöma barns mognad för delaktighet : kunskapsstöd för socialtjänsten, hälso- och sjukvården samt tandvården
Stockholm: Socialstyrelsen, 2015
Obligatorisk
-
Grundbok i BBIC : barns behov i centrum
Andra upplagan: [Stockholm]: Socialstyrelsen, 2018
Obligatorisk
-
Nationella riktlinjer för vård och stöd vid missbruk och beroende : stöd för styrning och ledning : 2019
Stockholm: Socialstyrelsen, 2019
Obligatorisk
-
Torres, Sandra;
Magnússon, Finnur
Äldrevård och omsorg i migrationens tidevarv
Upplaga 1: Lund: Studentlitteratur, 2021
Obligatorisk
Tillkommer: Författningstexter, prejudikat, propositioner och andra förarbeten samt aktuella artiklar i vetenskapliga tidskrifter samt andra vetenskapliga material som rapporter, utredningar, bokkapitel, m.m.