Kursplan för Personlig och professionell utveckling (termin 3)
Personal and Professional Development (Third Semester)
Det finns en senare version av kursplanen.
Kursplan
- 2 högskolepoäng
- Kurskod: 2SC143
- Utbildningsnivå: Grundnivå
-
Huvudområde(n) och successiv fördjupning:
Socialt arbete G1F
- Betygsskala: Underkänd (U), godkänd (G)
- Inrättad: 2017-02-02
- Inrättad av: Institutionsstyrelsen
- Gäller från: VT 2017
- Behörighet: Grundläggande behörighet och Matematik 2a/2b/2c, Samhällskunskap 1b/1a1+1a2 eller Matematik B, Samhällskunskap A (områdesbehörighet A5/5)
- Ansvarig institution: Institutionen för socialt arbete
Beslut och riktlinjer
Kursen ges som programkurs inom ramen för Socionomprogrammet 210 högskolepoäng. Ämne: Socialt arbete. Kursen är en kärnkurs och kan ingå i socionomexamen och/eller kandidatexamen i socialt arbete 180 högskolepoäng.
Mål
Kursens övergripande mål är att studenten, utöver teoretiska- och faktakunskaper, utvecklar handlingskompetens för den kommande yrkesrollen. Vidare att studenten utvecklar kunskaper om grupprocesser samt reflekterar över den egna professionella, personliga utvecklingen och förhållningssättet i relation till den kommande yrkesrollen. Studenten ska efter avslutad kurs när det gäller:
Kunskap och förståelse
- kunna visa kännedom och förståelse för betydelsen av egna attityder och värderingar i utövandet av socialt arbete.
- kunna visa kännedom och förståelse för betydelsen av makt och handlingsutrymme i socialt arbete
- kunna visa kännedom och förståelse för grupprocesser
Färdighet och förmåga
- kunna visa förmåga att föra kritiskt reflekterande samtal
- kunna visa etisk medvetenhet och empatisk förmåga genom att reflektera över mötet med människor i utsatta livssituationer
- kunna visa förmåga till professionellt förhållningssätt genom att kritiskt reflektera över mötet med människor i utsatta livssituationer
- kunna kritiskt reflektera över etiska och juridiska aspekter av socialt arbete
- kunna visa förmåga till kritisk reflektion över den egna kunskapsutvecklingen samt professionella utvecklingen
Värderingsförmåga och förhållningssätt
- kunna analysera och kritiskt reflektera över egna attityder och värderingar av betydelse för socialt arbete.
- kunna värdera olika förhållningssätt i mötet med människor i utsatta livssituationer
- kunna ta ansvar för egen kompetensutveckling i socialt arbete
Innehåll
Kursen Personlig och professionell utveckling innehåller kritiskt reflekterande samtal och samtalsövningar utifrån teman relevanta för socialt arbete, samt tillämpande moment som trygghetsövningar, värderingsövningar och rollspel. Studenterna för loggbok över sin personliga professionella utveckling.
Undervisning
Undervisningen består av obligatoriska seminarier i mindre grupper av studenter under handledning. Under kursen sammanställer studenten självständigt loggar i en logg-bok.
Examination
Kursen examineras genom deltagande i seminarier/gruppövningar, samt genom en sammanfattande, skriftlig kritisk reflektion rörande studentens personliga och professionella utveckling. Betyg sätts i enlighet med skalan Underkänt (U)/Godkänt (G). Vid frånvaro ges individuella kompletteringsuppgifter.
Versioner av kursplanen
- Senaste kursplan (giltig från HT 2022)
- Äldre kursplan (giltig från HT 2020)
- Äldre kursplan (giltig från VT 2017)
Litteratur
Litteraturlista
Det finns en senare version av litteraturlistan.
Gäller från: VT 2017
I bibliotekets söktjänst kan du se om en titel finns elektroniskt.
-
Røkenes, Odd Harald;
Hansson, Per-Halvard
Bära eller brista : kommunikation och relationer i arbetet med människor
2 uppl.: Malmö: Gleerups, 2016
Obligatorisk
-
Skau, Greta Marie
Mellan makt och hjälp : om det flertydiga förhållandet mellan klient och hjälpare
3. uppl.: Liber utbildning, 2007
Obligatorisk
Versioner av litteraturlistan
- Senaste litteraturlista (giltig från VT 2020)
- Äldre litteraturlista (giltig från VT 2017)