Kursplan för Handledd verksamhetsförlagd utbildning
Supervised Field Placement Training in Social Work
Det finns en senare version av kursplanen.
Kursplan
- 28 högskolepoäng
- Kurskod: 2SC117
- Utbildningsnivå: Grundnivå
-
Huvudområde(n) och successiv fördjupning:
Socialt arbete G2F
- Betygsskala: Underkänd (U), godkänd (G)
- Inrättad: 2013-05-29
- Inrättad av: Institutionsstyrelsen
- Gäller från: HT 2013
-
Behörighet:
För tillträde till kursen krävs tidigare kurser på Socionomprogrammet med godkända kurser motsvarande minst 105 högskolepoäng och fullgjord PPU. Undantag görs endast om särskilda skäl föreligger.
- Ansvarig institution: Institutionen för socialt arbete
Beslut och riktlinjer
Kursen ges inom Socionomprogrammet, 210 högskolepoäng.
Ämne: Socialt arbete.
Mål
Kursens mål är att studenten tillägnar sig kunskaper och färdigheter i det sociala arbetet på individ-, grupp- och samhällsnivå, utifrån en humanistisk människosyn och ett etiskt förhållningssätt. Vidare är målet att studenten tillägnar sig färdigheter i att kritiskt och teoretiskt reflektera över den egna professionella rollen och identiteten i det sociala arbetet.
Studenten ska efter avslutad kurs när det gäller:
Kunskap och förståelse
- redogöra för och reflektera över den egna praktikplatsens verksamhetsmål, organisation och samhällsorganisatoriska inplacering
- redogöra för och visa förståelse för sambandet mellan och betydelsen av det sociala arbetets teorier i praktiskt arbete
- redogöra för erfarenhetsbaserad kunskap om handläggning av klientärenden med olika arbetssätt och metoder i socialt arbete såsom behovsbedömning, utredning, beslut och uppföljning
- redogöra för kunskaper om arbetsledning, organisationsutveckling, personalfrågor och ekonomi
Färdighet och förmåga
- visa förmåga att förstå, utreda och analysera sociala problem och sociala processer på individ-, grupp- och samhällsnivå
- visa förmåga att på ett konstruktivt sätt kunna ta emot handledning och reflektera över den egna läroprocessen
- kommunicera, diskutera och visa förståelse av behovet av att kontinuerligt utveckla sin yrkeskompetens
Värderingsförmåga och förhållningssätt
- reflektera över och visa förståelse för etiska principer, empowerment och professionellt förhållningssätt
- visa förmåga till empati och professionellt bemötande
- kritiskt reflektera över maktfrågor och den egna personens betydelse i mötet med brukare
- reflektera över teamarbete för att förstå vikten av vad lagarbete och samverkan med andra yrkesgrupper har i socialt arbete
- kritiskt reflektera över den kommande yrkesrollen och det sociala arbetets yrkespraktik
Innehåll
Kursen innehåller och behandlar följande:
- Handledd verksamhetsförlagd utbildning inom det sociala arbetets olika verksamhetsområden
- Undervisning som behandlar såväl teoretiska som praktiska tillämpningar i socialt arbete
- Genomförande av vissa arbetsuppgifter självständigt, så som professionella samtal och dokumentation
- Reflektioner kring egen lärprocess, yrkeskompetens och handledning
Undervisning
Undervisningen består av handledning, föreläsningar och seminarier. Deltagande i såväl den verksamhetsförlagda utbildningen, som deltagande i seminarier och föreläsningar är obligatoriskt. Frånvaro kan endast kompenseras om särskilda skäl föreligger.
Examination
Kursen examineras genom skriftliga uppgifter, aktivt deltagande i seminarier och i den verksamhetsförlagda utbildningen. Ansvaret för bedömningen åvilar ansvarig lärare vid institutionen. Bedömningen görs utifrån en skriftlig handledarrapport och praktikrapport. I bedömningen beaktas studentens mognad, eget omdöme samt förmåga till kunskapstillämpning, reflektion och kritisk analys. För godkänt betyg (G) på hela kursen krävs godkända skriftliga uppgifter, aktivt seminariedeltagande och i grupparbeten, inklusive PPU, samt godkänt fältstudiearbete. Vid underkänt betyg, ges efter begäran möjlighet att göra om den handledda verksamhetsförlagda utbildningen.
Versioner av kursplanen
- Senaste kursplan (giltig från HT 2022)
- Äldre kursplan (giltig från VT 2019)
- Äldre kursplan (giltig från HT 2016)
- Äldre kursplan (giltig från HT 2015)
- Äldre kursplan (giltig från HT 2013)
Litteratur
Litteraturlista
Det finns en senare version av litteraturlistan.
Gäller från: HT 2013
I bibliotekets söktjänst kan du se om en titel finns elektroniskt.
-
Skau, Greta Marie
Mellan makt och hjälp : om det flertydiga förhållandet mellan klient och hjälpare
3. uppl.: Liber utbildning, 2007
Obligatorisk
Resterande litteratur bestäms av handledaren i samråd med studenten. Litteraturen omfattar för VFU-platsen gällande regler och riktlinjer samt relevant kurslitteratur. Även skönlitteratur kan ingå. Totalt ska litteraturen omfatta cirka 500 sidor.
Referenslitteratur
-
Gerdman, Axianne
Klient, praktikant, handledare : om att utveckla en egen yrkesteori : handledning av studerande inom vård- och omsorgsutbildningar
Utök. och rev. utg.: Stockholm: Wahlström & Widstrand, 2003
-
Killén, Kari
Larson, Per
Professionell utveckling och handledning : ett yrkesövergripande perspektiv
1. uppl.: Lund: Studentlitteratur, 2008
-
Svensson, Kerstin;
Johnsson, Eva;
Laanemets, Leili
Handlingsutrymme : utmaningar i socialt arbete
1. utg.: Stockholm: Natur & kultur, 2008
Versioner av litteraturlistan
- Senaste litteraturlista (giltig från HT 2014)
- Äldre litteraturlista (giltig från HT 2013)