Kursplan för Människan i ett livsloppsperspektiv och socialt arbete

The Human Life Cycle and Social Work

Kursplan

  • 19 högskolepoäng
  • Kurskod: 2SA193
  • Utbildningsnivå: Grundnivå
  • Huvudområde(n) och successiv fördjupning: Socialt arbete G2F
  • Betygsskala: Underkänd (U), godkänd (G), väl godkänd (VG)
  • Inrättad: 2022-04-20
  • Inrättad av: Institutionsstyrelsen
  • Reviderad: 2023-04-27
  • Reviderad av: Institutionsstyrelsen
  • Gäller från: HT 2023
  • Behörighet:

    Introduktion till socialt arbete, Socialpolitik och socialt arbete i nutida Sverige, Sociala villkor och sociala problem I, Globalisering, migration och socialt arbete, Personlig och professionell utveckling (termin 1), Samtal och kommunikation i socialt arbete, Sociala villkor och sociala problem II, Personlig och professionell utveckling (termin 2), Utvecklingspsykologi för socialt arbete (termin 3). Undantag görs endast om studenten på ett väldokumenterat sätt har motsvarande kunskaper från andra kurser eller om det föreligger synnerliga skäl, som ska styrkas med läkarintyg eller motsvarande dokumentation.

  • Ansvarig institution: Institutionen för socialt arbete

Beslut och riktlinjer

Kursen ingår i Socionomprogrammet vid Uppsala universitet, 210 högskolepoäng.

Mål

Studenten ska efter avslutad kurs när det gäller:

Kunskap och förståelse:

  • visa kunskap om och förståelse för etiskt professionellt bemötande och förhållningssätt i socialt arbete,
  • visa kunskap om ledning av socialt arbete, samt
  • visa kunskap om och förståelse för samspelet mellan individers och gruppers sociala situation, levnadsvillkor, fysiska och psykiska hälsasamt funktionsförmåga i förhållande till samhälleliga och andra bakomliggande faktorer, med särskilt fokus på funktionsnedsättningar,åldrande, missbruk samt barn, unga och familj.

Färdighet och förmåga

  • visa sådan färdighet och förmåga att hantera professionella samtal och bemötande som krävs för att utveckla och genomföra socialtarbete på olika nivåer i samhället i samarbete med de människor som berörs,
  • visa förmåga att identifi era, strukturera, utreda och utvärdera insatser på individ-, grupp- och samhällsnivå när det gäller sådant somevidensbaserat socialt arbete, förebyggande arbete och utredningsarbete, samt
  • visa förmåga att inom given tidsram förstå, utreda och analysera sociala processer och problem relaterade till fysisk och psykisk hälsa,funktionsnedsättningar, åldrande, missbruk och barn, unga och familj i en språkligt korrekt text med välfungerande logisk struktur ochgod hantering av källhänvisningar.

Värderingsförmåga och förhållningssätt

  • visa förmåga att med helhetssyn på människan göra åtgärdsbedömningar utifrån relevanta vetenskapliga, samhälleliga och etiskaaspekter med särskilt beaktande av de mänskliga rättigheterna, samt
  • visa insikt om betydelsen av lagarbete och samverkan med andra yrkesgrupper.

Innehåll

I kursen behandlas integreringen av det sociala arbetets perspektiv och teorier med arbetsmetoder inom praktiskt socialt arbete relaterat tillbland annat funktionsnedsättningar, åldrande, missbruk samt barn, unga och familj. Kursen behandlar:

  • professionella samtal, bemötande och etik i praktiskt socialt arbete,
  • identifiera, strukturera, utreda och utvärdera insatser på individ-, grupp- och samhällsnivå,
  • socialt arbete med processer och problem relaterade till funktionsnedsättningar, åldrande, missbruk samt barn, unga och familj, samt
  • evidensbaserat socialt arbetet, interprofessionell samverkan och ledning av socialt arbete.

Undervisning

Undervisningen består av färdighetsträningar, föreläsningar och seminarier. Deltagande i färdighetsträningar och seminarier obligatoriskt.Komplettering av frånvaro från obligatoriskt kursmoment kan endast ske endast för en mindre andel av dessa. Innehållet i föreläsningarna ochandra undervisningsmoment kan utgöra grund för examinationsuppgifter även i de fall momenten inte är obligatoriska.

Examination

Kursen examineras genom aktivt deltagande i obligatoriska färdighetsträningar, seminarier och skriftliga inlämningsuppgifter. En del skriftligauppgifter är obligatoriska men utan betygsgradering medan andra skriftliga uppgifter betygsätts med något av betygen underkänd (U), godkänd(G) eller väl godkänd (VG). Slutligt betyg sätt genom en viktning mellan de betygsatta uppgifterna.

Uppgifter med graderad bedömning som lämnas in efter utsatt tid kan inte ges betyget VG annat än om förseningen berott på sjukdom, styrktgenom läkarintyg eller motsvarande. Uppgifter som lämnas in på utsatt tid men som inte godkänns ses som försenade. Uppgifter som lämnas insenare än 14 dagar efter utsatt tid bedöms inte, utan studenten hänvisas då till efterföljande omexaminationstillfälle efter kursavslut.

Om särskilda skäl fi nns får examinator göra undantag från ovan angivna examinationssätt och medge att en student examineras på annat sätt.Särskilda skäl kan t.ex. vara besked om särskilt pedagogiskt stöd från universitetets samordnare.

Litteratur

Litteraturlista

Gäller från: HT 2023

I bibliotekets söktjänst kan du se om en titel finns elektroniskt.

Senaste upplaga gäller.

  • Blennberger, Erik Etik i socialt arbete : etisk kod för socialarbetare

    Stockholm: Akademikerförbundet SSR, [2020?]

    Se bibliotekets söktjänst

    Obligatorisk

  • Från patient till person : om allvarliga psykiska problem - vardag, vård och stöd Andersson, Gunnel; Bülow, Per; Denhov, Anne; Topor, Alain

    1. uppl.: Lund: Studentlitteratur, 2016

    Se bibliotekets söktjänst

    Obligatorisk

  • Bergman, A-S.; Johansson, M. Hemma-hos-insats för barnfamiljer: Förekomst, variation, innebörd. Rapport, Linnaeus University. (pdf på nätet, se fulltext i Diva)

    Linnaeus University, 2015

    Obligatorisk

  • Björktomta, S-B.; Eriksson, L. Barn i fattiga familjer–risk-och sårbarhetsfaktorer samt skyddande faktorer. Rapport, FoU Nordväst. (pdf på nätet, se fulltext i Diva)

    FoU Nordväst, 2016

    Obligatorisk

  • Bolin, A.; Sorbring, E. När många vill" hjälpa till": Barns och ungdomars erfarenheter av interprofessionellt samarbete inom den sociala barnavården. Rapport, Högskolan Väst. (pdf på nätet, se fulltext i Diva)

    Högskolan Väst, 2014

    Obligatorisk

  • Heimer, Maria Rättighetsbärare eller problembärare? : barns rätt att komma till tals och socialtjänstens insatser

    Stockholm: Stiftelsen Allmänna barnhuset, [u.å]

    Se bibliotekets söktjänst

    Obligatorisk

  • Holm Ivarsson, Barbro; Ortiz, Liria; Wirbing, Peter MI - motiverande samtal : praktisk handbok för socialt arbete

    3. uppl.: Stockholm: Gothia fortbildning, 2016

    Se bibliotekets söktjänst

    Obligatorisk

  • Hultman, L.; Pergert, P. Reluctant participation–the experiences of adolescents with disabilities of meetings with social workers regarding their right to receive personal assistance

    Ingår i:

    European journal of social work [Elektronisk resurs]

    Oxford: Oxford UP, 1998-

    vol. 20 (2017) nr. 4 s. 509-521

    Se bibliotekets söktjänst

    Obligatorisk

  • Johnson, Björn; Richert, Torkel; Svensson, Bengt Alkohol- och narkotikaproblem

    Upplaga 1: Lund: Studentlitteratur, [2017]

    Valda delar, ca 180 sidor, av 381

    Se bibliotekets söktjänst

    Obligatorisk

  • Jönson, Håkan; Harnett, Tove Socialt arbete med äldre

    Natur & Kultur Akademisk, 2015

    Kap. 3 samt 11-15.

    Se bibliotekets söktjänst

    Obligatorisk

  • Lindqvist, Rafael Socialvetenskapliga perspektiv på funktionshinder : medborgarskap, delaktighet och tillgänglighet för personer med funktionsnedsättning

    Upplaga 1: Lund: Studentlitteratur, [2020]

    Se bibliotekets söktjänst

    Obligatorisk

  • Näsman, E.; Alexanderson, K. Föräldrar med missbruksproblem: möten mellan barns och föräldrars perspektiv

    Ingår i:

    Socialmedicinsk tidskrift [Elektronisk resurs]

    Stockholm: Socialmedicinsk tidskrift, 2004-

    vol. 94 (2017) nr. 4 s. 447-456

    Se bibliotekets söktjänst

    Obligatorisk

  • Bedöma risk och behov för barn och unga som begår brott eller har annat normbrytande beteende : kunskapsstöd för socialtjänsten

    [Stockholm]: Socialstyrelsen, 2020

    https://www.socialstyrelsen.se/globalassets/sharepoint-dokument/artikelkatalog/kunskapsstod/2020-2-6597.pdf

    Se bibliotekets söktjänst

    Obligatorisk

  • Grundbok i BBIC : barns behov i centrum

    Andra upplagan: [Stockholm]: Socialstyrelsen, 2018

    Se bibliotekets söktjänst

    Obligatorisk

  • Nationella riktlinjer för vård och stöd vid missbruk och beroende : stöd för styrning och ledning : 2019

    Stockholm: Socialstyrelsen, 2019

    Se bibliotekets söktjänst

    Obligatorisk

  • Att arbeta evidensbaserat : ett stöd för praktiskt arbete

    [Stockholm]: Socialstyrelsen, [2020]

    Se bibliotekets söktjänst

    Obligatorisk

  • Socioekonomisk bakgrund och brott. En kunskapsöversikt

    Brottsförebyggande rådet, 2023:3

    Obligatorisk

  • Handläggning och dokumentation inom socialtjänsten

    Socialstyrelsen,

    Senaste upplagan

    Obligatorisk

Tillkommer: Författningstexter, prejudikat, propositioner och andra förarbeten samt aktuella artiklar i vetenskapliga tidskrifter samt andra vetenskapliga material som rapporter, utredningar, bokkapitel, m.m.