Sociologiska institutionen

Kursplan för Pedagogik med inriktning mot vuxna och arbetsliv, fortsättningskurs B

Adult and Working Life Education, Intermediate Course B

Kursplan

  • 30 högskolepoäng
  • Kurskod: 2PE381
  • Utbildningsnivå: Grundnivå
  • Huvudområd(en) och successiv fördjupning: Pedagogik G1F
  • Betygsskala: Underkänd (U), godkänd (G), väl godkänd (VG).
  • Inrättad: 2008-10-14
  • Inrättad av: Pedagogiska institutionens styrelse
  • Reviderad: 2016-03-16
  • Reviderad av: Institutionsstyrelsen
  • Gäller från: vecka 34, 2015
  • Behörighet: 22,5 hp från Pedagogik med inriktning mot vuxna och arbetsliv A.
  • Ansvarig institution: Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

Beslut och riktlinjer

Kursen är en fortsättningskurs på grundnivå och utgör högskolepoängen 31-60 i pedagogik med inriktning mot vuxna och arbetsliv. Kursen kan ingå i programmet för personal- och arbetslivsfrågor, program med inriktning mot personal- och arbetslivsfrågor och beteendevetenskapligt kandidatprogram.

Mål

Kursen syftar till att ge fördjupade insikter om pedagogik som ämne och forskningsfält genom kunskap om pedagogikfältets centrala teorier. I kursen identifieras och diskuteras även olika synsätt och traditioner rörande inlärning och lärande, samt deras användning över tid. Detta innebär att den studerande ska kunna

  • identifiera och diskutera olika synsätt och traditioner rörande inlärning och lärande
  • redogöra för olika teoretiska perspektiv på organisationskoncept och ledarskapskoncept samt analysera och diskutera dessa i relation till förhållanden vid organisationer
  • redogöra för olika teoretiska perspektiv rörande samspel i grupper
  • värdera och diskutera konsekvenser av olika kunskapssyner vad gäller relationer och grupper inom arbetslivsområdet
Kursen syftar vidare till att studenterna ska ha kunskaper om fältets praktiska användningsmöjligheter. Detta innebär att den studerande ska kunna
  • redogöra för karaktäristiska drag i och konsekvenser av olika organisationskoncept och ledarskapskoncept
  • genomföra inventering av kompetensutvecklingsbehov genom utvecklingssamtal som metod
Kursen syftar vidare till att studenterna ska planera, genomföra och presentera ett självständigt arbete inom fältet pedagogik. Detta innebär att den studerande ska kunna
  • formulera ett pedagogiskt problem och genomföra en mindre undersökning som redovisas i skriftlig form
  • systematiskt söka och värdera pedagogisk forskning och information
  • behärska olika metodiska ansatser inom forskningsfältet och använda dessa för bearbetning av empiriska problem

Innehåll

Kursen består av fyra delkurser om vardera 7,5 högskolepoäng.

Lärteori, klassiska grunder

Delkursen behandlar tre grundläggande teoretiska utgångspunkter inom pedagogik, eller perspektiv på, det vi i vardagligt tal kallar "lärande".

Organisation, lärande och ledarskap

Delkursen behandlar karaktäristiska drag i olika organisations- och ledarskapskoncept som pedagogiska fenomen och syftar till att bereda studenten med redskap att analysera och diskutera konsekvenser av olika organisationskoncept för ledarskap, personalarbete och kompetensutveckling i organisationer.

Grupprocesser

Delkursen behandlar olika teoretiska pedagogiska perspektiv rörande samspel i grupper, konsekvenser av olika kunskapssyner vad gäller relationer och grupper inom arbetslivsområdet utifrån ett pedagogiskt perspektiv samt utvecklingssamtal som metod.

Projektarbete

Denna delkurs behandlar i första hand det kursmål som syftar till att studenten skall kunna formulera ett pedagogiskt problem och genomföra en undersökning att redovisa i skriftlig form. Undersökningen genomförs i mindre grupper som ett projektarbete.

Undervisning

Kursen består av föreläsningar, grupparbeten, övningar och seminarier.

Examination

Examinationen utgörs av muntliga och skriftliga prov. Examination kan också förekomma inom ramen för undervisningen.

Övriga föreskrifter

Pedagogik med inriktning mot vuxna och arbetsliv B kan utgöra biområde i en kandidat eller magisterexamen.

Litteratur

Litteraturlistor

Gäller från: vecka 05, 2016

Delkurs 1: Lärteori, klassiska grunder, 7,5 hp

  • Argyris, Chris Teaching Smart People How To Learn

    Ingår i:

    Harvard business review : the magazine of decision makers

    vol. 69 (1991) nr. 3 s. 99-109

    Se bibliotekets söktjänst

    Obligatorisk

  • Bruner, Jerome; Kenney, Helen J Representation and Mathematics Learning

    Ingår i:

    Monographs of the Society for research in child development.

    vol. 167 (1965) nr. 3 s. 50-59

    Se bibliotekets söktjänst

    Obligatorisk

  • Engeström, Yrjö Expansive learning at work : toward an activity theoretical reconceptualization

    Ingår i:

    Journal of education : Boston, Mass.

    vol. 14 nr. 1 s. 133-156

    Se bibliotekets söktjänst

    Obligatorisk

  • Jarvis, Peter; Holford, John; Griffin, Colin The theory and practice of learning

    2. ed.: London: Kogan, 2003

    (198 s)

    Se bibliotekets söktjänst

    Obligatorisk

  • Piaget, Jean Commentary on Vygotsky's criticisms of Language and thought of the child and Judgement and reasoning in the child

    Ingår i:

    New ideas in psychology : an international journal of innovative theory in psychology

    Oxford: Elsevier Science Ltd., 1983-

    vol. 18 (2000) nr. 2-3 s. 241-259

    Se bibliotekets söktjänst

    Obligatorisk

  • Rogers, Carl R. Can learning encompass both ideas and feelings?

    Ingår i:

    Education (Edinburgh).

    vol. 95 (1974) nr. 2 s. 103

    Se bibliotekets söktjänst

    Obligatorisk

  • Skinner, B. F. Nessén, Barbro Undervisningsteknologi

    Stockholm.: Norstedts akademiska förlag, 2006

    sid 98-117, kan köpas vid institutionen. Finns även i äldre utgåvor.

    Se bibliotekets söktjänst

    Obligatorisk

  • Vygotskij, Lev Semenovic Tänkande och språk

    Göteborg: Daidalos, 2001

    Även i senare tryckning - sid 47-117

    Se bibliotekets söktjänst

    Obligatorisk

Sidor enligt lärares anvisningar: ca 500

Delkurs 2: Organisation, lärande och ledarskap, 7,5 hp

  • Abrahamsson, Lena Att återställa ordningen : könsmönster och förändring i arbetsorganisationer

    Ny, bearb. uppl.: Umeå: Borea, 2009

    Se bibliotekets söktjänst

    Obligatorisk

  • Börnfelt, Per-Ola Arbetsorganisation i praktiken : en kritisk introduktion till arbetsorganisationsteori

    1. uppl.: Stockholm: SNS förlag, 2009

    Se bibliotekets söktjänst

    Obligatorisk

  • Hislop, Donald Knowledge management in organizations : a critical introduction

    3. ed.: Oxford: Oxford University Press, cop. 2013

    Se bibliotekets söktjänst

    Obligatorisk

  • Jackson, Brad; Parry, Ken W. Kumm, Björn En mycket kortfattad, ganska intressant och någorlunda billig bok om att studera ledarskap

    1. uppl.: Lund: Studentlitteratur, 2011

    Se bibliotekets söktjänst

    Obligatorisk

Sidor enligt lärares anvisningar: ca 500

Delkurs 3: Grupprocesser 7,5 hp

  • Granberg, Otto; Wallenholm, Harry Ledningsgruppen

    1. uppl.: Lund: Studentlitteratur, 2012

    Se bibliotekets söktjänst

    Obligatorisk

  • Jönsson, Greger Utvecklingssamtal och andra samtal som ledningsinstrument

    4., [omarb. och utök.] uppl.: Stockholm: Norstedts juridik, 2004

    Se bibliotekets söktjänst

    Obligatorisk

  • Sjøvold, Endre Andersson, Sten Teamet : utveckling, effektivitet och förändring i grupper

    1. uppl.: Malmö: Liber, 2008

    Se bibliotekets söktjänst

    Obligatorisk

Artiklar enligt lärarens anvisningar: 300 s.

Delkurs 4: Projektarbete, 7,5 hp

Obligatorisk och valfri litteratur i anslutning till uppsatsarbete, ca 600 sidor, väljs i samråd med kursledare och handledare.