Kursplan för Socialpsykologi B
Social Psychology B
Det finns en senare version av kursplanen.
Kursplan
- 30 högskolepoäng
- Kurskod: 2SC026
- Utbildningsnivå: Grundnivå
- Huvudområd(en) och successiv fördjupning: Socialpsykologi G1F
- Betygsskala: Underkänd (U), godkänd (G), väl godkänd (VG).
- Inrättad: 2007-01-24
- Inrättad av: Samhällsvetenskapliga fakultetsnämnden
- Reviderad: 2009-06-03
- Reviderad av: Institutionsstyrelsen
- Gäller från: vecka 27, 2009
- Behörighet: Socialpsykologi A
- Ansvarig institution: Sociologiska institutionen
Beslut och riktlinjer
Kursen ges som fristående kurs på B-nivå och som programkurs.
Mål
Kursen syftar till att studenten utvecklar sin förståelse av socialpsykologisk analys och forskning. Kursen är en fortsättning av baskurs A i socialpsykologi och har två huvudmoment: studier i olika idétraditioner inom socialpsykologi samt ett fördjupat studium av det sociologiska arbetssättet inom det socialpsykologiska fältet. I möjligaste mån kommer B-kurserna även att spegla den aktuella socialpsykologiska forskning som bedrivs vid institutionen. Delkurserna, särskilt delkurs 2, kommer därför att kunna variera från termin till termin.
Efter avslutad kurs ska studenten:
kunna kritiskt diskutera och behandla sociologiska frågeställningar utifrån främst socialpsykologiska perspektiv och teorier.
kunna redogöra för grunderna i olika kvalitativa och kvantitativa metoder samt tillämpningen av dessa
kunna diskutera val av metod och design utifrån en specifik frågeställning.
kunna med handledning genomföra enklare socialpsykologiska undersökningar och kritiskt kunna ta del av forskningsrapporter.
ha grundläggande färdigheter i att samla in, kritiskt granska och bearbeta information från olika datakällor både tryckta och elektroniska
ha särskilda kunskaper om minst ett sociologiskt/socialpsykologiskt forskningsområde
ha förmåga till aktivt deltagande i seminariediskussioner samt till att presentera artiklar som samlats in kring en egen frågeställning
ha förmåga att i grupp författa en kortare uppsats inom ett avgränsat ämnesområde
kunna göra korrekta referenslistor och hänvisningar till såväl tryckta som elektroniska källor
kunna diskutera och försvara en kortare uppsats i ett seminarium samt genomföra en opposition på en motsvarande uppsats
kunna med handledning kommunicera och diskutera sociologiskt relevant information, problem och analysresultat skriftligt och muntligt till olika grupper
Innehåll
Kursen delas upp i följande tre delkurser:
1. Symbolisk interaktionism, 7.5 högskolepoäng.
Delkursen syftar till att studenten tillägnar sig kunskap om sociologisk socialpsykologi och dess olika skolor utifrån klassiska texter. Delkursen innebär att studenterna läser originaltexterna hos några av klassikerna inom det som nu kallas symbolisk interaktionism. Detta kompletteras med ett moment av tillämpade analyser kring moderna och aktuella sociala problem.
Efter avslutad delkurs ska studenten:
ha kunskap om sociologisk socialpsykologi, till skillnad från psykologisk socialpsykologi och inom denna ram, särskilt symbolisk interaktionism
ha kunskap om sociala och historiska omständigheter under vilka symbolisk interaktionism utvecklades inom den s.k. Chicagoskolan
ha kunskap om klassiska texter av Jane Addams, Charles Horton Cooley och George Herbert Mead , men också mer modern text av Richard Rorty
ha kunskap om konstruktionistiska perspektiv på sociala problem och vardagsliv
ha förmåga att skilja mellan olika skolor inom symbolisk interaktionism
ha förmåga att identifiera sociala problem, deras bakgrund och utveckling i termer av symbolisk interaktionism
ha förmåga att analysera individuella socialisationsproblem och personliga erfarenheter av komplex natur
2. Socialpsykologisk och Sociologisk teori: allmän eller tillämpad, 7.5 högskolepoäng.
Delkursen syftar till att studenten inom ett särskilt forskningsområde utvecklar sin kunskap om socialpsykologisk och sociologisk teori och sin förmåga till kritisk diskussion med hjälp av och socialpsykologiska och sociologiska begrepp. Ambitionen är att innehållet i delkursen ska vara lämpligt för båda inriktningarna. Delkursen syfte är även att studenten påverkar sin utbildning genom att välja bland olika inriktningar. Avsikten är att erbjuda flera alternativa teorikurser av vilka studenten väljer en. Denna delkurs kan då vara allmän eller tillämpad. Visst/vissa alternativ kan komma att ges som läskurs med minimal undervisning. Anvisningar om vilka alternativ som föreligger ges vid terminsstarten.
Efter avslutad delkurs ska studenten:
ha insikter i ett för institutionen aktuellt forskningsområde
kunna med hjälp av socialpsykologiska begrepp kritiskt diskutera aktuella problem inom ett aktuellt forskningsområde
kunna muntligt kommunicera om det aktuella området i seminarieform
3. Metod och analys II samt uppsatsarbete, 15 högskolepoäng.
Delkursen syftar till att studenten fördjupar de kunskaper som tillägnats på A-nivå genom att utveckla en grundläggande förmåga att tillämpa såväl kvantitativ som kvalitativ metod. Studenten ska kunna genomföra enklare sociologiska undersökningar och kritiskt kunna ta del av forskningsrapporter. Delkursen innehåller bland annat tillämpningsövningar i såväl kvantitativ som kvalitativ metod. Resultatet av tillämpningsövningarna rapporteras skriftligt i form av en uppsats.
Efter avslutad delkurs ska studenten:
kunna beskriva sociologiskt material med hjälp av beskrivande statistik och i form av tabeller och diagram
kunna formulera och pröva hypoteser om bivariata relationer inom sociologiskt material
kunna planera och genomföra enklare kvalitativa intervjuer och observationer för att analysera sociologiska problem
kunna integrera både kvantitativt och kvalitativt baserade resultat för att öka förståelsen av sociala processer
kunna genomföra en studie med ansatsen grundad teori
kunna analysera ett empiriskt material med hjälp av ett kvalitativt dataprogram t.ex. Atlas ti
kunna rapportera egna analyser skriftligen och muntligen
Undervisning
Undervisningen består av föreläsningar, lektioner, gruppövningar, seminarier och handledning. Deltagande i seminarier är alltid obligatoriskt. Övrig obligatorisk närvaro framgår av kursschemat. Frånvaro från obligatoriska moment kompenseras genom inlämningsuppgifter. Innehållet i föreläsningarna kan utgöra grund för examinationsfrågor även i de fall föreläsningarna inte är obligatoriska.
Examination
Delkurserna examineras genom hemskrivning eller inlämningsuppgifter, seminarier, en uppgift utförd i ett dataprogram samt uppsats. De betygsgrader som används är väl godkänd (VG), godkänd (G), och underkänd (U). För slutbetyget VG på hela kursen krävs VG på 50% av hela kursens poäng. Hemskrivningar som lämnas in efter utsatt tid kan inte ges betyget VG, om inte särskilda skäl föreligger. Vid hemskrivning kan rest förekomma, men endast vid ett tillfälle och inlämnas inom 10 dagar.
Övriga föreskrifter
Ämnet socialpsykologi kan för den som påbörjat sina studier ht 1998 eller senare, inte samtidigt ingå i en examen tillsammans med ämnena sociologi och sociologi med inriktning mot arbetsliv, organisation och personal (AOP).
Versioner av kursplanen
- Senaste kursplan (giltig från vecka 25, 2016)
- Äldre kursplan (giltig från vecka 32, 2015)
- Äldre kursplan (giltig från vecka 31, 2015)
- Äldre kursplan (giltig från vecka 30, 2015)
- Äldre kursplan (giltig från vecka 27, 2014)
- Äldre kursplan (giltig från vecka 28, 2013)
- Äldre kursplan (giltig från vecka 27, 2013)
- Äldre kursplan (giltig från vecka 01, 2012)
- Äldre kursplan (giltig från vecka 23, 2010)
- Äldre kursplan (giltig från vecka 52, 2009)
- Äldre kursplan (giltig från vecka 27, 2009)
- Äldre kursplan (giltig från vecka 27, 2008)
- Äldre kursplan (giltig från vecka 27, 2007)
Litteratur
Litteraturlista
Gäller från: vecka 27, 2009
Delkurs 1. Symbolisk interaktionism, 7,5 hp
-
Addams, Jane
Democracy and social ethics
S.l.: Reprint Services Corp.(Ca), 1988
-
Berger, Peter L.;
Luckmann, Thomas
The social construction of reality : a treatise in the sociology of knowledge
Repr.: London: Penguin, 1991
-
Cooley, Charles Horton
Human nature and the social order
Repr.: New Brunswick: Transaction Publishers, 1983
Available as on-line reading.
-
Loseke, Donileen R.
Thinking about social problems : an introduction to constructionist perspectives.
2. ed.: New York: Aldine de Gruyter, 2003
Not for sale in book stores. Reprints will be supplied by the teacher.
-
Mead, George Herbert;
Strauss, Anselm
George Herbert Mead on social psychology : selected papers
Chicago: University of Chicago Press, 1964
Suggested reading
-
Goffman, Erving
Stigma : notes on the management of spoiled identity.
[New ed.]: Harmondsworth: Penguin Books,
-
Goffman, Erving
The presentation of self in everyday life
London: Penguin, 1990
-
Rorty, Richard
Contingency, irony, and solidarity
Cambridge ;a New York: Cambridge University Press, 1989
-
Denzin, Norman K.
Studies in symbolic interaction : an annual compilation of research. Vol. 6
Greenwich, Conn.: JAI P., Cop. 1985
Or later versions.
Delkurs 2. Socialpsykologisk teori: allmän eller tillämpad, 7,5 hp
Litteratur meddelas av undervisande lärare.
Delkurs 3. Metod och analys II samt uppsatsarbete 15 hp
-
Charmaz, Kathy
Constructing grounded theory : a practical guide through qualitative analysis
London: SAGE, 2006
-
Mella, Orlando, redaktör
Kvalitativa analyser med grundad teori
Tillhandahålles på institutionen.
-
Mella, Orlando
Kvantitativa metoder för samhällsvetare
2007
Tillhandahålles i samband med undervisningen.
-
Trost, Jan
Kvalitativa intervjuer
3. uppl.: Lund: Studentlitteratur, 2005
Anvisat material: Litteratur till uppsatsarbetet omfattar cirka 1000 sidor.
Referenslitteratur
-
Djurfeldt, Göran;
Larsson, Rolf;
Stjärnhagen, Ola
Statistisk verktygslåda : samhällsvetenskaplig orsaksanalys med kvantitativa metoder.
Stockholm: Studentlitteratur, 2003