Kursplan för Sociologi med inriktning mot arbetsliv, organisation och personal B
Sociology with Orientation towards Work, Organisation and Human Resource Management B
Det finns en senare version av kursplanen.
Kursplan
- 30 högskolepoäng
- Kurskod: 2SC018
- Utbildningsnivå: Grundnivå
- Huvudområde(n) och successiv fördjupning: Sociologi G1F
- Betygsskala: Underkänd (U), godkänd (G), väl godkänd (VG)
- Inrättad: 2007-01-24
- Inrättad av: Samhällsvetenskapliga fakultetsnämnden
- Reviderad: 2008-04-23
- Reviderad av: Institutionsstyrelsen
- Gäller från: vecka 27, 2008
- Behörighet: Sociologi (AOP) A
- Ansvarig institution: Sociologiska institutionen
Beslut och riktlinjer
Kursen ges som fristående kurs på B-nivå och som programkurs.
Mål
Kursen syftar till att studenten utvecklar sin förståelse av sociologisk analys, metodfrågor och forskning som rör arbetslivs- och personalfrågor. Kursen är en fortsättning av baskurs Sociologi med inriktning mot arbetsliv, organisation och personal (AOP) A. Kursen har två huvudmoment: studier i arbetssociologi, lednings- och personalfrågor samt ett fördjupat studium av det sociologiska arbetssättet. I det senare är den avslutande uppsatskursen central.
Efter avslutad kurs ska studenten:
ha utvecklat kunskaper i några centrala och moderna klassiker inom arbetssociologin
ha utvecklat kunskaper inom ämnesområden som ledarskap och organisationskultur liksom om användningen av organisationsforskningens specifika begrepp och teorier
ha utvecklad förståelse av lednings- och personalfrågor
kunna redogöra för grunderna i olika kvalitativa och kvantitativa metoder samt tillämpningen av dessa
kunna diskutera val av metod och design utifrån en specifik frågeställning
kunna med handledning genomföra enklare arbetssociologiska undersökningar och kritiskt kunna ta del av forskningsrapporter
ha grundläggande färdigheter i att samla in, kritiskt granska och bearbeta information från olika datakällor både tryckta och elektroniska
ha förmåga till aktivt deltagande i seminariediskussioner samt till att presentera artiklar som samlats in kring en egen frågeställning
ha förmåga att i grupp författa en kortare uppsats inom ett avgränsat ämnesområde
kunna göra korrekta referenslistor och hänvisningar till såväl tryckta som elektroniska källor
kunna diskutera och försvara en kortare uppsats i ett seminarium samt genomföra en opposition på en motsvarande uppsats
kunna med handledning kommunicera och diskutera sociologiskt relevant information, problem och analysresultat skriftligt och muntligt till olika grupper
Innehåll
Kursen delas upp i nedanstående tre delkurser:
1. Organisation och organisering, 7.5 högskolepoäng
Delkursen syftar till att studenten utvecklar en grundläggande förståelse av varför människor organiserar sig och hur de agerar i organisationer. Angreppssättet tar hänsyn till frågor som rör organisationens mikro- och makronivåer. Studenten kommer därvid att tillägna sig kunskap om organisationsteorins historia samt utveckla sina kunskaper inom arbetssociologi. Under delkursen utvecklar studenten även sin förståelse av alternativa perspektiv på organisation och arbetsliv inom till exempel arbetsantropologi, organisations- och arbetspsykologi.
Efter avslutad delkurs ska studenten:
ha grundläggande kunskap om det sociologiska tänkandet med tonvikt på organisations- och arbetssociologisk forskning
ha kunskap om organisationsteorier och organisationsteorins historia
ha förmåga att analysera en konkret händelse i arbetslivet eller i en organisation utifrån ett valt perspektiv och därmed visa förtrogenhet med teorier och begrepp
2. Ledning, organisation och kultur, 7.5 högskolepoäng.
Delkursens syfte är att studenten med hjälp av för organisationsforskningen specifika begrepp och teorier ytterligare utvecklar sin förståelse av lednings- och personalfrågor. Delkursen fokuserar på två för arbetslivet centrala områden: ledarskap och organisationskultur. Delkursen bygger delvis vidare på de klassiska texterna från första delkursen.
Efter avslutad delkurs ska studenten:
ha utvecklade kunskaper om klassiska och moderna teorier om ledarskap och organisationskultur
kunna tillämpa klass- genus- och mångfaldsperspektiv på en organisation i en ingående analys och reflektion över tänkbara konsekvenser
kunna planera, genomföra och redovisa ett grupparbete kring valda problem med anknytning till delkursens övergripande inriktning
3. Metod och analys II samt uppsatsarbete, 15 högskolepoäng.
Delkursen syftar till att studenten fördjupar de kunskaper som tillägnats på A-nivå genom att utveckla en grundläggande förmåga att tillämpa såväl kvantitativ som kvalitativ metod. Studenten ska kunna genomföra enklare sociologiska undersökningar och kritiskt kunna ta del av forskningsrapporter. Delkursen innehåller bland annat tillämpningsövningar i såväl kvantitativ som kvalitativ metod. Resultatet av tillämpningsövningarna rapporteras skriftligt i form av en uppsats.
Efter avslutad delkurs ska studenten:
kunna beskriva sociologiskt material med hjälp av beskrivande statistik och i form av tabeller och diagram
kunna formulera och pröva hypoteser om bivariata relationer inom sociologiskt material
kunna planera och genomföra enklare kvalitativa intervjuer och observationer för att analysera sociologiska problem
kunna integrera både kvantitativt och kvalitativt baserade resultat för att öka förståelsen av sociala processer
kunna genomföra en studie med ansatsen grundad teori
kunna analysera ett empiriskt material med hjälp av ett kvalitativt dataprogram t.ex. Atlas ti
kunna rapportera egna analyser skriftligen och muntligen
Undervisning
Undervisningen består av föreläsningar, lektioner, gruppövningar, seminarier och handledning. Deltagande i seminarier är alltid obligatoriskt. Övrig obligatorisk närvaro framgår av kursschemat. Frånvaro från obligatoriska moment kompenseras genom inlämningsuppgifter.
Examination
Delkurserna examineras genom hemskrivning eller inlämningsuppgifter, seminarier, en uppgift utförd i ett dataprogram samt uppsats. De betygsgrader som används är väl godkänd (VG), godkänd (G), och underkänd (U). För slutbetyget VG på hela kursen krävs VG på 50% av hela kursens poäng. Hemskrivningar som lämnas in efter utsatt tid kan inte ges betyget VG, om inte särskilda skäl föreligger. Vid hemskrivning kan rest förekomma, men endast vid ett tillfälle och inlämnas inom 10 dagar.
Övriga föreskrifter
Sociologi och sociologi med inriktning mot arbetsliv, organisation och personal (AOP) utgör inte olika ämnen och kan inte heller ingå i examen tillsammans med ämnet socialpsykologi för den som påbörjat sina studier ht 1998 eller senare.
Versioner av kursplanen
- Senaste kursplan (giltig från vecka 25, 2016)
- Äldre kursplan (giltig från vecka 32, 2015)
- Äldre kursplan (giltig från vecka 30, 2015)
- Äldre kursplan (giltig från vecka 29, 2015)
- Äldre kursplan (giltig från vecka 27, 2014)
- Äldre kursplan (giltig från vecka 28, 2013)
- Äldre kursplan (giltig från vecka 27, 2013)
- Äldre kursplan (giltig från vecka 01, 2012)
- Äldre kursplan (giltig från vecka 01, 2011)
- Äldre kursplan (giltig från vecka 23, 2010)
- Äldre kursplan (giltig från vecka 03, 2010)
- Äldre kursplan (giltig från vecka 27, 2009)
- Äldre kursplan (giltig från vecka 27, 2008)
- Äldre kursplan (giltig från vecka 27, 2007)
Litteratur
Litteraturlista
Gäller från: vecka 27, 2008
Delkurs 1. Organisation och organisering, 7,5 hp
-
Brown, Rupert
Group processes : dynamics within and between groups
2. ed.: Malden, Mass.: Blackwell, 2000
-
Eriksson-Zetterquist, Ulla;
Kalling, Thomas;
Styhre, Alexander
Organisation och organisering
2., [utök.] uppl.: Malmö: Liber, 2006
-
Goffman, Erving
Lemert, Charles C.;
Branaman, Ann
The Goffman reader
Malden, Mass.: Blackwell, 1997
-
Scott, W. Richard;
Davis, Gerald F.
Organizations and organizing : rational, natural, and open system perspectives
1. ed.: Upper Saddle River, N.J.: Pearson Prentice Hall, c2007
Anvisat material.
Referenslitteratur
-
Bauman, Z
Auschwitz och det moderna samhället
Göteborg: Daidalos, 1994
Delkurs 2. Ledning, organisation och kultur, 7,5 hp
-
Alvesson, Mats;
Billing, Yvonne Due
Kön och organisation
Lund: Studentlitteratur, 1999
-
Bolman, Lee G.;
Deal, Terrence E.
Nya perspektiv på organisation och ledarskap.
3., [rev. och uppdaterade]uppl. / [översättning: Anna Holmqvist]: Lund: Studentlitteratur, 2005
Artiklar enligt kurslärares anvisningar.
Delkurs 3. Metod och analys II samt uppsatsarbete, 15 hp
-
Charmaz, Kathy
Constructing grounded theory : a practical guide through qualitative analysis
London: SAGE, 2006
-
Mella, Orlando, redaktör
Kvalitativa analyser med grundad teori
Tillhandahålles på institutionen.
-
Mella, Orlando
Kvantitativa metoder för samhällsvetare
2007
Tillhandahålles i samband med undervisningen.
-
Trost, Jan
Kvalitativa intervjuer
3. uppl.: Lund: Studentlitteratur, 2005
Anvisat material: Litteratur till uppsatsarbetet cirka 1000 sidor.
Referenslitteratur
-
Djurfeldt, Göran;
Larsson, Rolf;
Stjärnhagen, Ola
Statistisk verktygslåda : samhällsvetenskaplig orsaksanalys med kvantitativa metoder.
Stockholm: Studentlitteratur, 2003