Sociologiska institutionen

Kursplan för MKV/Globala perspektiv på social förändring och digitala medier

MCS/Global Perspectives on Social Change and Digital Media

Kursplan

  • 7,5 högskolepoäng
  • Kurskod: 2IV141
  • Utbildningsnivå: Avancerad nivå
  • Huvudområd(en) och successiv fördjupning: Medie- och kommunikationsvetenskap A1N
  • Betygsskala: Underkänd (U), godkänd (G), väl godkänd (VG).
  • Inrättad: 2014-10-16
  • Inrättad av: Institutionsstyrelsen
  • Gäller från: vecka 36, 2015
  • Behörighet: Kandidatexamen om 180 hp med ett samhällsvetenskapligt ämne som huvudområde, varav 15 hp utgörs av självständigt arbete inom huvudområdet, eller motsvarande och kunskaper i engelska motsvarande vad som krävs för grundläggande behörighet till svensk högskoleutbildning på grundnivå.
  • Ansvarig institution: Institutionen för informatik och media

Beslut och riktlinjer

Kursen ges på engelska.

Mål

Efter att ha gått kursen ska studenterna kunna:
Kunskaper och förståelse

  • redovisa väsentligt fördjupad kunskap om aktuell forskning om digitala medier och social förändring utifrån ett globalt perspektiv, med ett särskilt fokus på utvecklingskontexter,
  • kritiskt diskutera relationen mellan samtida digital teknologi och social förändring samt hur denna relation ser olika ut i olika kontexter och kulturer,
  • visa fördjupade insikter om aktuell forskning och utveckling inom området IKT för utveckling (ICT4D),
Färdighet och förmåga
  • kritiskt värdera centrala teman, teorier och frågor inom studiet av digitala medier och social förändring,
  • kritiskt, kreativt och systematiskt integrera ny kunskap,
  • utifrån ovanstående förståelse analysera och utvärdera existerande utvecklingspolicy inom området för IKT och social förändring,
  • analysera och reflektera enskilt och i grupp kring kursens tema,
  • planera, genomföra och skriva oberoende och reflekterande forskningsöversikter,
Värderingsförmåga och förhållningssätt
  • visa förmåga att muntligt presentera, diskutera andras och egen forskning, samt att ge konstruktiv kritik,
  • inta ett globalt förankrat kritiskt förhållningssätt till information och forskning inom området för IKT, utvecklingssamarbete och utveckling,
  • visa förmåga att identifiera sitt behov av ytterligare kunskap och att ta ansvar för sin kunskapsutveckling,
  • visa insikt om vetenskapens möjligheter och begränsningar, dess roll i samhälle och människors ansvar för hur den används,

Innehåll

Kursen introducerar studenterna till teorier och globala perspektiv för att analysera den roll som digitala medier och informationsteknologi spelar i utvecklingskontexter. Kursen introducerar och fördjupar begrepp som utveckling, IKT för utveckling (ICT4D) och utvecklingssamarbete. Särskilt fokus läggs digitala mediers roll i utvecklingssamarbete och hur dessa kan utvärderas.

Undervisning

Föreläsningar och seminarier.

Examination

Aktivt deltagande i seminarier samt en tentamen

Litteratur

Litteraturlistor

Gäller från: vecka 01, 2017

Litteratur

Artiklar tillkommer vid kursstart.